Ondernemen, stap voor stap
7 november 2019 - Ondernemen is leuk, maar zeker niet altijd makkelijk. Al ruim 12 jaar ben ik ondernemer. Geloof me als ik zeg dat ik alle vele kanten van het ondernemerschap heb meegemaakt. Het gevoel van in het diepe springen zonder echt te weten wat daar is, de onzekerheid, de euforie van succes, het harde werken, de vooroordelen van anderen, de trots, de keiharde afrekening, de vrijheid, de teleurstelling, de verrassingen, het vallen en opstaan, het hoort er allemaal bij.
Na al die tijd kan ik zeggen dat ik er nog keer op keer van leer. Zo ook deze week.
Afgelopen weekend had ik een heel interessant gesprek met een man die bij mij in de winkel kwam (want naast Van Kiezel naar KEI heb ik samen met mijn man ook een winkel). In het gesprek bespraken we de doelgroep waar ik mee wil werken. Ik zette mijn gedachten uiteen en hij gaf mij een paar goede tips. Het gesprek liet me echter niet los. Er viel meer uit dit gesprek te halen.
Een paar dagen later was alles mij ineens glashelder: de mensen en bedrijven waar ik nu mee werk, daar word ik heel blij van. Zij behoren alleen geen van alle tot die doelgroep die ik met die man besproken had. De doelgroep die ik communiceer is niet de doelgroep die bij mij past. Of misschien beter gezegd, ik vind van mezelf dat deze doelgroep bij mij moet passen, maar eigenlijk doet hij dat niet. In ieder geval niet helemaal. Bij deze conclusie viel er bijna een soort last van mijn schouders. Het was net of ik eindelijk eerlijk was tegen mezelf.
Op hetzelfde moment realiseerde ik mezelf dat deze conclusie nogal wat inhoud. Buiten dat ik heel praktisch teksten op mijn website moet aanpassen en dat ik het eigenlijk heel spannend vind om deze keuze te maken, geeft het me heel veel handvatten om mezelf beter op de kaart te zetten. Ineens zie ik kansen die ik daarvoor niet zag.
Ondernemer of ondernemend zijn, is openstaan voor veranderingen en onverwachte wendingen. Mijn gele draad is weer helder en ‘deze ondernemer’ kan de volgende stap zetten.
Nu vraag je jezelf misschien af hoe mijn doelgroep er dan uit ziet. En ondanks dat ik het best ongemakkelijk vind om dit op te schrijven (want tja zodra het de wereld in is, is het waar), vertel ik je dat met alle liefde:
Mijn doelgroep bestaat uit gepassioneerde ondernemers en ondernemende mensen die klaar zijn voor een volgende stap en vanuit hun kracht willen groeien.
Zo dat is eruit! Ben jij zo’n gepassioneerde ondernemer of ondernemend mens of zit jij in een team met dit soort mensen? Dan wil ik heel graag met jou aan de slag! Samen zorgen we ervoor dat jij klaar bent voor de volgende stap.